Pages

Tuesday 21 February 2017

Orang tua tak ada otak


Masa aku di Tingkatan 5 dulu, aku pernah herdik emak aku.
Aku cakap dekat dia *"orang tua tak ada otak"*.
Aku marah dia sebab dia basuh jeans aku pakai Clorox.
Habis rosak.
Padahal besok tu dah nak raya.
Aku bengang.
Aku campak jeans tu dekat muka dia.
Lepas peristiwa tu,
aku tak pernah minta maaf dekat dia.
Lastnya, emak ok macam tu je.
Aku tahu, masa yang berlalu telah merawat luka dia.

Dari tahun ke tahun, aku ada life sendiri. Aku berkerjaya. Berkeluarga.
Dan aku ada 2 orang anak.
Tapi malangnya, kedua2 anak aku ni amat sukar untuk aku didik.
Dia orang amat liar.

Start dari aku berumur 17 tahun sehinggalah aku berumur 50 tahun, aku tak pernah rasa tenang dalam hidup aku.
Hinggalah tiba satu masa,
Allah ingatkan aku tentang dosa yang pernah aku buat pada emak aku dulu.
Ya.
Dosa aku herdik dan campak jeans dekat muka dia.

Bila aku teringat pasal tu,
aku terus balik kampung jumpa emak.
Aku duduk depan dia dan aku cakap aku nak minta maaf dekat dia.
Mak cakap, aku tak ada buat salah dekat dia.
Dan aku memang tiap2 tahun pun minta maaf dekat dia.
Jadi dia pelik kenapa tiba2 hari tu aku datang nak minta maaf dekat dia.

Aku cakap,
Emak mungkn sudah tak ingat orang pernah buat salah dekat emak dulu.
Masa orang Tingkatan 5, orang pernah marah emak dan campak seluar orang dekat muka emak.
Orang nak minta maaf pasal tu.
Maaf sangat2.
Masa tu aku sudah mula sebak.
Bila aku ceritakan hal tu,
muka emak berubah.

Tangan aku dia genggam erat dan lepas tu dia sentap kuat.
Mak cakap, dia tak akan lupakan perkara tu.
Bahkan dia sudah nekad,
kalau dia mati,
bila berjumpa Allah,
dia akan pegang tangan aku.
Dia nak cakap : *"ya Allah, tangan inilah yang pernah melukakan hati aku.*
*Sedangkan dulu, aku telah berkorban nyawa untuk melahirkan dia. Ya Allah, hukum la dia"*

Bila emak cakap macam tu,
serta merta aku menangis depan dia.
Aku merayu agar emak maafkan aku.
Tapi emak tetap berkeras tak akan maafkan aku.
Aku sedih dan buntu.
Akhirnya, aku pulang tanpa mendapat keampunan seorang ibu.

Hari demi hari, aku datang jumpa emak. Tapi setiap kali aku datang, jawapan emak tetap sama.
Hinggalah sekali tu,
aku tidur dekat rumah emak.
Lepas solat subuh, aku datang jumpa emak.
Emak masih bersimpuh di atas tikar sejadah dia dan tengah berwirid.
Selesai emak wirid, aku pegang tangan emak.
Aku cium tangan tua itu lama2.
Aku nangis lagi depan dia.
Dan masa tu, aku dapat rasakan tangan emak lembut menyapu kepala aku.
Sepertibmembelai rambut aku ketika aku masih kecil dulu2.

Bersama2 itu,
Emak cakap sesuatu yang aku tak akan lupakan sampai bila2.
Emak cakap *"Rahman, kalau bukan kerana kesungguhan kau datang berjumpa emak dan minta maaf dngan emak*
*Emak memang tak akan maafkan kau sampai bila2.*
*Tapi, hari ini, bersaksilah nak, emak sudah maafkan segala kesalahan kau sejak kau dilahirkan sehinggalah emak akan pergi nanti".*
Aku angkat kepala dan aku peluk jasad emak.
Sedu2 aku nangis di bahu dia.
Sudah seperti anak kecik pun ada.
Aku tak kisah.
Aku nangis semahunya.
Aku sedih dan bersyukur sangat sebab emak sudah maafkan aku.
Emak pun nangis time tu.

Dan lepas Mak maafkan aku.
Aku dapat rasakan satu kelegaan dan ketenangan yang amat sangat.
Rasa bahagia yang tidak pernah aku rasakan sejak 50 tahun aku hidup drkat muka bumi ni.
Habis tu.
Aku balik ke rumah.
Keluar je dari kereta,
kedua2 anak remajaku datang meluru mendapatkan aku.
Mereka cium tangan aku dan peluk tubuh aku.
Saat itu,
Mereka lafazkan kalimah yang aku memang tidak sangka.
Aku akan ada harapan untuk mendengarnya.
Mereka ucapkan : *"Maafkan kami ayah. Kami banyak buat salah pada ayah".*

Serentak dengan itu,
aku dongak ke langit seraya berkata.
Benarlah apa yang Nabi Mu kata Ya Allah.
*Sesiapa yang berbuat baik kepada kedua ibu bapanya. Maka anak2 mereka akan berbuat baik balik kepada mereka.*
Bersama linangan air mata,
aku dakap mereka serta aku lafazkan ucapan kesyukuran yang tidak terhingga.
Terima kasih Allah. Sesungguhnya,
Engkaulah Tuhan sebaik2 Perencana.

Tuan2 dan Puan2,
bila memohon ampun dengan ibu bapa.
Ingatlah kembali kesalahan yang pernah kita lakukan pada mereka.
Kita tidak bileh meminta maaf secara umum je pada mereka.
Tapi kita kena sebut setiap kesalahan khusus yang pernah kita lakukan terhadap mereka.
Sekali mereka terasa,
dan mereka simpan serta tidak memaafkan kita.
Nescaya syurga Allah tak halal buat kita.
Nauzubillahiminzalik - *Karyawan Bisu*

P/S: Jika anda menyukai artikel ini sila kongsikan kepada kawan2 anda. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Advertising/ Feedback/ Promotion/ Opportunities/ Enquiries/Invitaion ?? Contact me at: anyati0907@gmail.com