Thursday, 13 April 2017

Pakej lawatan ladang arnab

Pakej lawatan ladang arnab


Assalamualaikum peminat-peminat arnab sekalian...

Pakej Lawatan Ladang Arnab Bukit Badong LABB (RM 10 seorang)

- lawatan 3 jenis taman (Taman Arnab, Taman Aviari, taman kura-kura)
- 15 jenis baka arnab
- 20 jenis haiwan pameran
- breakfast (minuman free flow sepanjang program)
- PERCUMA 1 guru pengiring utk 10 pelajar
-  jangkamasa lawatan 2 jam

Program Tambahan
□ Makan tgahri
□ Sukaneka LABB
□ Explorace Kembara Alam
□ Lawatan kejiranan LABB (boleh runding)
    - Fruit Valley
    - Ladang Nangka
    - Kilang pemprosesan makanan

Hubungi saya untuk rundingan:huda 019-4741493

Zaidi Omar -pelakon pon dah melawat

Viral sebagai salah satu daya tarikan pelancongan di Malaysia

Keratan akhbar Berita Harian

Banyak pengalaman dan ilmu bolen diperolehi di sini

Wednesday, 12 April 2017

Indahnya pengakhiranmu

Sekadar Berkongsi.....
*Kopipes dari grup sebelah*

Alhamdulillah... grup kami selamat tiba di KLIA pg ni...10.20pg 8/4/2017... setelah 12 hri menjadi tetamu Allah di bumi Mekah & Madinah....

Masih sedih dgn kehilangan seorang jemaah kami yang dijemput Allah dlm keadaan yg amat mulia... pergi 30 org... balik 29 org...

Arwah (Perempuan, 60 thn) dijemput Allah di pg subuh
6/4/2017 dibumi Madinah... selepas hilang selera makan beberapa hri...

Jenazah diuruskan dgn baik oleh mutawif kami dibantu oleh wakil sykt umrah disana & pihak kedutaan...

Arwah dimandi, dikapan & disolatkan di Masjid Nabawi dan dikebumikn di perkuburan Baqi'...(sesuatu yg amat diingini oleh umat islam)

selesai dimandikn & semasa dikapankan.. Seorng hamba Allah (org Arab)meminta izin waris untuk mengebumikan mayat seorang bayi bersama2 arwah (mayat bayi diletakkan dlm dakapan arwah) dan dikebumikn dlm satu liang... dan dikebumikn pada malam jumaat...

Para jemaah yg bersama kami amat terharu & menangis bila diceritakn oleh mutawif & waris arwah...(proses mandi & kapan mayat hanya waris & mutawif shj dibenarkn masuk)....

Bila semua urusan jenazah selesai... sy masih terfikir2... APAKAH yg dilakukan oleh arwah semasa hidupnya sehinggakan Allah SWT MEMULIAKAN arwah seperti sebutir bintang yg amat bercahaya dilangit luas... Allahurabbi...

Pg Jumaat keesokkannya...7/4/2017... Ketua jemaah kami & mutawif meminta semua jemaah berkumpul di hotel untuk taklimat ringkas (petang jumaat berlepas ke malaysia)

Majlis taklimat digunakan oleh mutawif kami utk bercerita panjang lebar mengenai kehidupan arwah semasa hidupnya...

Arwah BERBAKTI KEPADA ORG TUANYA SENDIRI... DAN BERBAKTI KEPADA IBU MAJIKANNYA (menjaga dan menguruskan smpai meninggal) dan KERANA urusan tersebut... Arwah sendiri TIDAK PERNAH kahwin walaupun menginginkan anak sendiri... Allah SWT MEMULIAKAN arwah dgn memberi bayi semasa kematiannya... Allahuakbar...
(Mutawif & ramai jemaah kami adalah sekampung dgn arwah & amat mengetahui kebaikan arwah)...

Pengalaman ini, amat mahal bg kami & amat menginsafkan... dan kami merasakn telah mengiringi seorang Hamba Allah yg amat mulia  (walau tidak setaraf Uwais Al Qarni)...

SEMOGA ALLAH SWT MERAHMATI ARWAH DAN KITA SEMUA...
BERBAKTILAH KPD IBUBAPA...
Wallahuaklam...

Saturday, 1 April 2017

Kelebihan Solat Dhuhs


-----------------------
SOLAT DHUHA
-----------------------

Solat Dhuha mempunyai kedudukan mulia. Disunnahkan untuk kita mengerjakannya

#1 Dosa terampun
Orang yang solat Dhuha akan diampuni dosa-dosanya oleh Allah swt.
“Barangsiapa yang selalu mengerjakan solat Dhuha nescaya akan diampuni dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan.”
HR Tarmidzi

#2 Orang bertaubat
Barangsiapa yang menunaikan solat Dhuha ia tergolong sebagai orang yang bertaubat kepada Allah swt.
“Tidaklah seseorang selalu mengerjakan solat Dhuha kecuali ia telah tergolong sebagai orang yang bertaubat.”
HR Hakim

#3 Tercatat sebagai orang taat
Orang yang menunaikan solat Dhuha akan dicatat sebagai ahli ibadah dan taat kepada Allah swt.
“Barangsiapa yang solat Dhuha dua rakaat, maka dia tidak ditulis sebagai orang yang lalai.
Barangsiapa yang mengerjakannya sebanyak empat rakaat, maka dia ditulis sebagai orang yang ahli ibadah.
Barangsiapa yg mengerjakannya enam rakaat, maka dia diselamatkan di hari itu.
Barangsiapa mengerjakannya lapan rakaat, maka Allah swt tulis dia sebagai orang yang taat.
Barangsiapa yang mengerjakannya duabelas rakaat, maka Allah akan membangun kan sebuah rumah di syurga untuknya.”
HR At-Thabrani

#4 Masuk syurga dari pintu yang khas
Orang yang istiqamah melaksanakan solat Dhuha, kelak ia akan masuk syurga lewat pintu khusus, iaitu pintu Dhuha yang disediakan oleh Allah swt.
“Sesungguhnya di dalam syurga terdapat sebuah pintu bernama pintu Dhuha. Apabila Kiamat telah tiba maka akan ada suara yang berseru,
“Di manakah org-orang yang semasa hidup di dunia selalu mengerjakan solat Dhuha? Ini adalah pintu buat kalian. Masuklah dengan rahmat Allah Subhanahu Wata’ala.”
HR At-Thabrani

#5 Rezeki beres
Allah swt mencukupkan rezekinya.
“Wahai anak Adam, janganlah engkau merasa lemah dari empat rakaat dalam mengawali harimu, nescaya Aku (Allah) akan mencukupimu di akhir harimu.”
HR Abu Darda

#6 Sudah bersedekah
Orang yang mengerjakan solat Dhuha ia telah mengeluarkan sedekah.
“Hendaklah masing-masing kamu bersedekah untuk setiap ruas tulang badanmu pada setiap pagi.
Sebab setiap kali bacaan tasbih itu adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah,
setiap takbir adalah sedekah, menyuruh kepada yang ma’ruf adalah sedekah, mencegah yang mungkar adalah sedekah.
Sebagai ganti dari semua itu, maka cukuplah mengerjakan dua rakaat shalat Dhuha.”
HR Muslim

Tuesday, 28 March 2017

1 Rejab


*1 REJAB 1438H = 29 Mac 2017*

*اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ رَجَبَ وَشَـعْبَانَ وَبَلِّـغْنَا رَمَضَانَ*
“Ya Allah, berkatilah kami (limpahkanlah kasih sayang kepada kami) dalam bulan Rejab dan Syaaban, serta pertemukanlah kami dengan bulan Ramadhan.”

*#1 – Apa Maksud ‘Rejab’?*

‘Rejab’ bererti keagungan, kerana bulan ini diagungkan oleh Allah s.w.t.

*#2 – Mengapa Bulan Ini Diagungkan?*

Ini kerana ia termasuk dalam 4 bulan suci dan mulia yang diharamkan berperang atau bersengketa dalam Islam. Bulan ini adalah bulan aman, damai dan selamat. Seperti firman Allah s.w.t yang bermaksud;

_“Sesungguhnya, bilangan bulan di sisi Allah adalah 12 bulan, (sepertimana) dalam ketetapan Allah pada waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya ada empat bulan suci tidak boleh berperang di dalamnya (Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram, Rejab). Itulah ketetapan agama yang lurus, maka janganlah kamu menzalimi dirimu dalam (bulan yang empat) itu…”_
Surah at-Taubah:36

*#3 – Adakah Terdapat Peristiwa Penting Dalam Bulan Rejab?*

Ya. Antara peristiwa penting yang berlaku dalam bulan Rejab ialah peristiwa Israk dan Mikraj pada 27 Rejab.

Juga berlakunya Perang Tabuk, peperangan terakhir yang disaksikan oleh Rasulullah s.a.w.
Selain itu, pada bulan Rejab juga berlakunya hijrah pertama dalam Islam.

*#4 – Apa Yang Boleh Dilakukan Dalam Bulan Rejab?*

Digalakkan kepada kita umat Islam untuk memperbanyakkan berzikir, istighfar, berpuasa serta melakukan amal kebajikan dalam bulan Rejab.

Juga digalakkan untuk kita melazimkan doa berikut;

“Ya Allah, berkatilah kami (limpahkanlah kasih sayang kepada kami) dalam bulan Rejab dan Syaaban, serta pertemukanlah kami dengan bulan Ramadhan.”

*#5 – Apa Keistimewaan Bulan Ini?*

Di antara keistimewaan bulan ini, malam pertama bulan Rejab adalah malam dikabulkan doa sepertimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud;

_“Lima malam doa tidak ditolak, iaitu malam pertama bulan Rejab, malam Nisfu Sya’ban, malam Jumaat, malam Hari Raya Eidulfitri, malam hari raya Eiduladha.”_
Hadis Riwayat Al-Baihaqi.

*#6 – Adakah Terdapat Ayat Al-Quran Yang Menyebut Mengenai Bulan Rejab?*

Al-Quran tidak menyebut secara terperinci mengenai bulan Rejab dan kelebihannya. Akan tetapi terdapat dua surah al-Quran yang menyebut mengenainya secara tidak langsung, iaitu surah al-Baqarah ayat 194 dan 217 dan surah at-Taubah ayat 2, 36 dan 37.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada pembaca untuk merebut keistimewaan bulan Rejab yang bakal menjelang tidak lama lagi.

Bahkan, bulan Rejab ini juga menjadi penanda aras atau tanbih (ingatan) kepada umat Islam agar bersedia untuk menghadapi bulan Ramadan; bulan yang di dalamnya terkandung 1001 rahmat dan maghfirah (keampunan) daripada Allah s.w.t. Wallahua’lam.

KONGSIKAN TAZKIRAH INI

Lelaki tua & selimut

Sebuah cerita yg sangat menyentuh & inspiring !!

Seorang lelaki tua dengan baju lusuh masuk ke sebuah kedai mewah. Dari bajunya, kelihatan lelaki tua tersebut dari golongan fakir. Para pengunjung di kedai tersebut melihat aneh kepada lelaki tua itu. Tetapi tidak dengan pemilik kedai....

Pemilik kedai: '' _Mahu cari apa pakcik_?'', bertanya ramah.

Lelaki tua: '' _saya mahu beli selimut 6 helai untuk saya dan anak-isteri saya. Tapi...._'', katanya penuh ragu.
Pemilik kedai: '' _Tapi kenapa pakcik_?''

Lelaki tua: '' _Saya hanya punya wang 100 riyal. cukupkah untuk membeli 6 helai selimut. Tidak perlu yang bagus, yang penting dapat melindungi tubuh dari hawa dingin_.''

Pemilik kedai: '' _Oh cukup pakcik! Saya ada selimut yang bagus dari Turki. Harganya cuma 20 riyal saja. Kalau pakcik membeli 5, saya beri bonus 1 helai_.''

Lega...🌟💫
Wajah lelaki tua itu bersinar cerah. Ia memberikan wang 100 riyal, lalu membawa selimut yang dibelinya pulang.

Seorang teman pemilik kedai yang sedari tadi melihat dan mendengar hal tersebut kemudian bertanya pada pemilik kedai..:''
_adakah kamu tersilap?  Kamu kata selimut itu yang paling baik dan mahal yang ada dikedaimu ini. Kelmarin kamu menjualnya kepadaku dengan harga 450 riyal. Sekarang kamu menjual kepada lelaki tua itu 20 riyal?_'' katanya, kehairanan.

Pemilik kedai berkata: '' Benar. Memang harga selimut itu 450 riyal, dan aku menjualnya kepadamu tidak kurang dan tidak lebih. Tetapi kemarin aku berdagang dengan manusia. Sekarang aku berdagang dengan Allah.

Demi Allah! Sesungguhnya aku tidak menginginkan wangnya sedikitpun. Tapi aku juga ingin menjaga maruah lelaki tua tersebut agar dia seolah-olah bukan menerima sedekah daripadaku hingga membuatnya berasa malu.

Demi Allah! Aku hanya ingin lelaki tua itu dan keluarganya terhindar dari cuaca musim dingin yang akan sampai tidak lama lagi. Dan aku pun berharap agar Allah menghindarkanku dan keluargaku dari panasnya api neraka..._''

Sungguh tinggi nilai amal dan sedekah jika kita dapat melakukannya secara sembunyi atau tanpa  membuat orang lain berasa rendah diri.

Friday, 10 March 2017

Projek sedekah ikhlas



Hari ini projek sedekah Ikhlas berada di Masjid Bandar Baru, Sg Buloh pula.

Alhamdulillah, selesai projek hari ini di Masjid Bandar Baru Sg Buloh, Selangor.
Terima kasih kepada dermawan2 pada kali ini. Semoga tercapai segala hajat dan impian anda berkat sedekah pada hari Jumaat ini!!!aminn.

Harga untuk sebungkus Nasi lemak hanyalah RM1.00 dan sebotol air minuman RM0.80 shj.

#projeksedekahikhlas
#kembarahayati
#ikhlasdarihati
#nakkayabanyakkansedekah
#nasilemaksatria

Jika ingin bersama2 kami dalam projek ini, boleh wasapp ke
no.019-4741493 huda.

Buat masa sekarang, lokasi yang dipilih ialah masjid dan maahad tahfiz.



Thursday, 9 March 2017

Kata-kata hikmah untuk anda yang bergelar usahawan

KATA-KATA HIKMAH UNTUK ANDA YANG BERGELAR USAHAWAN

1⃣ Berniaga adalah satu proses yang panjang dan ambil masa.
Anda tidak akan kekal lama jika baru berniaga sudah nak jadik kaya!!!

2⃣ Berniaga ada fasa!!
Restart from zero walaupun dulunya anda seorang CEO, PROFFESOR @ CHEF CELEBRITY @ EXECUTIVE CHEF !!!
Jangan dok kenang yang dulunya anda jaguh dunia!!
Be Reality, anda bermula dengan takde apa-apa ... So berpijak di bumi nyata!!!

3⃣ Kegagalan satu pengajaran!!
Senyum dan kenang kegagalan itu kerana ianya asbab anda berubah menjadi nyata!!

4⃣ Fasa Berniaga bermula dari apa yang ada, Usah nak tunggu semua yang ada dek gahnya nak nama baru nak mula!!!

5⃣ Rasai masa bermula, merangkak, bangun, jatuh sekejap, berdiri, jalan dan berlari barulah jadi usahawan sejati !!!

6⃣ Berani ambik peluang walaupun ada ketika kita rasa macam berdebar-debar!!!
Peluang datang dan pergi dan masa tak boleh cari ganti...

7⃣ Setiap orang ada masa 888!!
  8 jam tido !!!
  8 jam kerja !!!
  8 jam rehat !!
Jika nak maju, sila korbankan salah satu dari 8 jam itu.!!

8⃣ Berniaga ada seni!!
Adakala anda jadi panglima perang, adakala jadi raja, adakala jadi hamba, adakala jadi cooly saja

9⃣ Istiqamah!!!
rezeki pasti ada, cuma bersabar dan TAHAN!!
Ada ketika didatangkan rezeki tak sangka2 selepas bertahun berusaha!!

🔟 Berniaga biarlah kita dekat di hati pelanggan. pelanggan membeli dek jatuh cinta pada kita bukan sebab kita hensem rupawan!!
tetapi keikhlasan kita tertawan di hati mereka...

1⃣1⃣ Bersabar.. positifkan minda anda.. biar pun anda dikutuk.. dikecam.. dihina.. bila kita berjaya.. pasti ada suara2 sumbang di blkg anda.. kuatkan semangat untuk terus melangkah.. melangkah kehadapan dgn jayanya..

SEMOGA BERJAYA

======

Kredit to  Info Karnival Dan Event Malaysia


Tuesday, 7 March 2017

NAFSU TERSEMBUNYI


*NAFSU TERSEMBUNYI..*

Beberapa pakar sejarah Islam meriwayatkan sebuah kisah menarik, kisah Imam Ahmad bin Miskin, seorang ulama abad ke-3  dari kota Basrah, Iraq. Beliau bercerita:
Aku pernah diuji dengan kemiskinan pada tahun 219 Hijriyah.
Saat itu, aku sama sekali tidak memiliki apapun, sementara aku harus menafkahi seorang isteri dan seorang anak.
Lilitan hebat rasa lapar terbiasa mengiringi hari-hari kami.
Maka aku bertekad untuk menjual rumah dan pindah ke tempat lain. Akupun berjalan mencari orang yang bersedia membeli rumahku.

Bertemulah aku dengan sahabatku Abu Nashr dan kuceritakan keadaanku. Lantas, dia malah memberiku 2 lembar roti isi manisan dan berkata: “Berikan makanan ini kepada keluargamu.”
Di tengah perjalanan pulang,
aku berselisihan dengan seorang wanita faqir bersama anaknya. Tatapannya jatuh di kedua lembar rotiku.
Dengan nada yang sayu dia memohon:
“Wahai Tuan, anak yatim ini belum makan, tak terdaya terlalu lama menahan rasa lapar yang melilit diri.
Tolong beri dia sesuatu yang boleh dia makan.
Semoga Allah Ta'ala merahmati Tuan.”
Sementara itu, si anak menatapku tekun dengan tatapan yang takkan kulupakan sepanjang hayat.

Tatapan matanya menghanyutkan fikiranku dalam khayalan ukhrawi, seolah-olah syurga turun ke bumi, menawarkan dirinya kepada siapapun yang ingin meminangnya, dengan mahar mengenyangkan anak yatim miskin dan ibunya ini.
Tanpa ragu sedetikpun, kuserahkan semua yang ada ditanganku. “Ambillah, beri dia makan”, kataku pada si ibu.
Demi Allah, padahal waktu itu tak sesen pun dinar atau dirham kumiliki. Sementara di rumah, keluargaku sangat memerlukan makanan itu.

Spontan, si ibu tak dapat membendung air matanya(menangis) dan si kecilpun tersenyum indah bak purnama.
Kutinggalkan mereka berdua dan kulanjutkan langkah kakiku,
sementara beban hidup terus bergelutan dipikiranku.
Sejenak, kusandarkan tubuh ini di sebuah dinding, sambil terus memikirkan rencanaku menjual rumah.
Dalam posisi seperti itu, tiba-tiba Abu Nashr dengan kegirangan mendatangiku.
“Hei, Abu Muhammad...!
Kenapa kau duduk duduk di sini sementara limpahan harta sedang memenuhi rumahmu?”, tanyanya.

"Masyaallah....!”,
jawabku terkejut.
“Dari mana datangnya?”
“Tadi ada lelaki datang dari Khurasan.
Dia bertanya-tanya tentang ayahmu atau siapapun yang punya hubungan kerabat dengannya.
Dia membawa berduyun-duyun kenderaan barang penuh berisi harta,” ujarnya.
“Jadi?”, tanyaku kehairanan.
“Dia itu dahulu saudagar kaya di Basrah ini. Kawan ayahmu,dulu ayahmu pernah memberikan kepadanya harta yang telah
ia kumpulkan selama 30 tahun.
Lantas dia rugi besar dan bangkrap.
Semua hartanya musnah, termasuk harta ayahmu.Lalu dia lari meninggalkan kota ini menuju Khurasan.
Di sana, keadaan ekonominya beransur-ansur baik.

Bisnesnya meningkat jaya.
Kesulitan hidupnya perlahan-lahan pergi,
berganti dengan limpahan kekayaan.
Lantas dia kembali ke kota ini, ingin meminta maaf dan memohon keikhlasan ayahmu atau keluarganya atas kesalahannya yang lalu.
Maka sekarang, dia datang membawa seluruh harta hasil keuntungan niaganya yang telah dia kumpulkan selama 30 tahun berniaga dan ingin berikan semuanya kepadamu,
berharap ayahmu dan keluarganya berkenan memaafkannya.”

Ahmad bin Miskin melanjutkan ceritanya:
“Kalimah puji dan syukur kepada Allah Ta'ala  meluncur dari lisanku.
Sebagai bentuk syukur.
Segera kucari wanita faqir dan anaknya tadi.
Aku menyantuni dan menanggung hidup mereka seumur hidup.
Aku pun terjun di dunia perniagaan seraya menyibukkan diri dengan kegiatan sosial, sedekah, santunan dan berbagai bentuk amal solih.

Adapun hartaku, terus bertambah melimpah ruah tanpa berkurang.
Tanpa sedar, aku merasa TAKJUB dengan amal solihku.

Aku MERASA, telah MENGUKIR lembaran catatan malaikat dengan hiasan AMAL KEBAIKAN. Ada semacam HARAPAN PASTI dalam diri, bahawa namaku mungkin telah TERTULIS di sisi Allah Ta'ala dalam daftar orang orang SOLIH.

Suatu malam, aku tidur dan bermimpi.
Aku lihat, diriku tengah berhadapan dengan hari kiamat.
Aku juga lihat, manusia bagaikan berombak lautan.

Aku juga lihat, badan mereka membesar.
Dosa-dosa pada hari itu berwujud dan berupa, dan setiap orang memikul dosa-dosa itu masing-masing di punggungnya.
Bahkan aku melihat, ada seorang pendosa yang memikul di punggungnya beban besar seukuran kota Basrah,
isinya hanyalah dosa-dosa dan hal-hal yang menghinakan.
Kemudian, timbangan amal pun ditegakkan, dan tiba giliranku untuk perhitungan amal.

Seluruh amal burukku diletakkan di salah satu sisi timbangan,
sedangkan amal baikku di sisi timbangan yang lain.

Ternyata, amal burukku jauh lebih berat daripada amal baikku..!
Tapi ternyata, perhitungan belum selesai.
Mereka mulai meletakkn satu persatu berbagai jenis amal baik yang pernah kulakukan.
Namun alangkah ruginya aku.
Ternyata dibalik semua amal itu terdapat "NAFSU TERSEMBUNYI".

Nafsu tersembunyi itu adalah riya', ingin dipuji, merasa bangga dengan amal solih.
Semua itu membuat amalku tak berharga. Lebih buruk lagi, ternyata tidak ada satupun amalku yang terlepas dari nafsu-nafsu itu.Aku putus asa.
Aku yakin aku akan binasa.
Aku tidak punya alasan lagi untuk selamat dari seksa neraka.

Tiba-tiba, aku mendengar suara,
“Masihkah orang ini punya amal baik?”
“Masih...”,
jawab suara lain. “Masih berbaki ini.”
Aku pun menjadi tidak tentu, amal baik apakah gerangan yang masih berbaki?
Aku berusaha melihatnya.
Ternyata, itu HANYALAH dua LEMBAR ROTI isi manisan yang pernah kusedekahkan kepada wanita fakir dan anaknya.
Habis sudah harapanku...

Sekarang aku benar benar yakin akan binasa sebinasanya.
Bagaimana mungkin dua lembar roti ini menyelamatkanku,
sedangkan dulu aku pernah bersedekah 100 dinar sekali sedekah dan itu tidak berguna sedikit pun.
Aku merasa benar-benar tertipu habis-habisan.
Segera 2 lembar roti itu diletakkan di timbanganku.
Tak kusangka, ternyata timbangan kebaikanku bergerak
turun sedikit demi sedikit, dan terus bergerak turun sehingga lebih berat sedikit dibandingkan timbangan keburukkanku.
Tak sampai disitu, tenyata masih ada lagi amal baikku.

Iaitu berupa AIR MATA wanita faqir itu yang mengalir saat aku berikan sedekah.
Air mata tak terbendung yang mengalir kala tersentuh akan kebaikanku. Aku, yang kala itu lebih mementingkan dia dan anaknya dibanding keluargaku.
Sungguh tak terbayang, saat air mata itu diletakkan, ternyata timbangan baikku semakin turun dan terus memberat.
Hingga akhirnya aku mendengar suatu suara berkata,
“Orang ini selamat dari seksa neraka...!

Masih adakah terselit dalam hati kita nafsu ingin dilihat hebat oleh orang lain pada ibadah dan amal-amal kita..????!!!

*Payahnya IKHLAS*😭😭

Allahuakbar!!!aku bermohon kehadrat Allah Tuhan Pemilik Hari Pembalasan agar diriku,keturunanku juga sahabat²ku semua dijauhkan dari sifat dan juga amal dari Nafsu Yang Tersembunyi.

Sumber tazkirah telah kupetik dari kitab"KISAH TAULADAN"
"Ar-Rafi’i dalam  Qalam (2/153-160)".

semoga bersama kita beroleh manfaat.

Selamat beramal dan beristiqomah

Oleh Abu Musoddiq

Semoga kita amalkan dan sampaikan kpd orang lain...

IKHLASKAN DIRI KERANA ALLAHswt..❤

*Pesan Pada Hati❤*

Monday, 6 March 2017

Daku hanya ada sebilah kapak

DAKU HANYA ADA SEBILAH KAPAK

Alkisah seorang ahli perniagaan telah menulis satu surat wasiat : "Barang siapa yang dapat menjagaku di dalam kubur setelah aku mati nanti akan kuwarisi separuh dari harta peninggalanku". Lalu ditanyakanlah hal itu pada anak-anaknya apakah mereka sanggup menjaganya di dalam kubur nanti. Namun anak-anaknya menjawab, "Mana mungkin kami sanggup menjagamu wahai ayah karena pada masa itu ayahpun sudah menjadi mayat".

Selang keesokan harinya permintaan yang sama diajukan kepada semua adik-beradiknya, namun jawapan mereka juga mengecewakan ahli perniagaan tersebut.
Akhirnya ahli perniagaan tersebut bertekad dengan memanggil pengurus peribadinya bagi membuka tawaran tersebut keseluruh negeri.

Akhirnya sampai jugalah pada hari di mana ahli perniagaan tersebut kembali ke Rahmatullah. Kuburnya telah dihias dengan megah laksana sebuah bilik istirehat mewah lengkap dengan semua kemudahan asas.

Di saat-saat akhir persiapan pengkebumian tersebut seorang tukang kayu yang sangat miskin telah mendengar akan wasiat tersebut lalu diberitahu kepada isterinya apakah dia perlu mengambil peluang ini untuk menjadi kaya. Isterinya berkata, “Wahai suamiku, apalah sukarnya menjaga mayat tersebut selama 40 hari jika dibandingkan dengan sukarnya kerjamu ketika menebang kayu di dalam hutan dan bertemu harimau dan hantu penunggu hutan.

Mendengar kata-kata isterinya itu tukang kayu tersebut segera datang ke rumah ahli perniagaan tersebut untuk memberitahu kepada ahli waris ahli perniagaan tersebut akan kesanggupannya. Keesokan harinya dikebumikanlah jenazah ahli perniagaan dan Si tukang kayu itu pun ikut turun ke dalam liang lahat bersama kapaknya.

Setelah tujuh langkah para pengantar jenazah meninggalkan kawasan pemakaman tersebut, maka datanglah Malaikat Mungkar dan Nakir ke dalam kubur tersebut. Si Tukang kayu menyadari siapa yang datang maka Ia segera agak menjauhkan diri dari mayat ahli perniagaan tersebut. Terdetik di fikirannya bahwa sudah tiba saatnya Sang Ahli Perniagaan tersebut akan disoal oleh Mungkar dan Nakir.

Tetapi yang terjadi sebaliknya, Mungkar dan Nakir malah menuju ke arahnya dan bertanya "Apa yang kau buat di sini" ?. Aku menemani mayat ini selama 40 hari untuk mendapatkan setengah harta wasiatnya" jawab si Tukang kayu. "Apa harta yang ada pada kau sekarang"? Lanjut Mungkar-Nakir.

"Aku cuma memiliki sebatang kapak ini saja untuk mencari rezeki" Balas si tukang kayu. Kemudian Mugkar-Nakir bertanya lagi "Dari mana kau dapat kapak ini" ?. "Aku membelinya" balas si tukang kayu. Lalu pergilah Mungkar dan Nakir dihari pertama dari dalam kubur tersebut.

Hari kedua Mereka datang lagi dan bertanya "Apa yang kau buat dengan kapak ini"?. "Aku menebang pohon untuk dijadikan kayu bakar untuk dijual" balas tukang kayu. Di hari ketiga di tanya lagi "Pohon siapa yang kau tebang dengan kapak ini?. "pohon itu adanya di hutan belantara maka tidak ada yang punya" timpalnya. "Apakah kau yakin" balas malaikat. Kemudian Mereka menghilang dan datang lagi dihari ke empat.

Kemudian Mereka bertanya lagi "Adakah kau potong pohon tersebut dengan kapak ini dengan ukurannya dan beratnya yang sama untuk dijual?. "Aku potong agak-agak saja, mana mungkin ukurannya boleh sama rata" tegas tukang kayu. Begitu terus yg dilakukan malaikat Mungkar Nakir datang dan pergi sampai tak terasa sekarang 39 hari sudah dan yang ditanyakan masih berkisar kepada kapak tersebut.

Di hari terakhir yang ke 40, datanglah Mungkar dan Nakir sekali lagi bertemu dengan Tukang kayu tersebut. Berkata Mungkar dan Nakir "hari ini aku akan kembali bertanya soal kapak ini". Belum sempat Mungkar dan Nakir bertanya, si tukang kayu tersebut dengan segera melarikan diri ke atas dan membuka pintu kubur tersebut.

Ternyata di luar sudah banyak orang yang menantikan kehadirannya untuk keluar dari kubur tersebut. Namun si Tukang kayu tersebut dengan tergesa-gesa keluar dan meninggalkan mereka semua dan sambil berkata ambillah semua bagian harta wasiat tersebut oleh kalian karana aku sudah tidak menginginkannya lagi.

Sampai di rumahnya si isteri pun berkata wahai suami ku, di manakah setengah harta peninggalan ahli perniagaan tersebut. Maka si tukang kayu menjawab "Aku tidak menginginkannya lagi, di dunia ini harta yg kumiliki padahal cuma semata kapak ini, tapi malaikat Mungkar dan Nakir sampai 40 hari mereka bertanyakan dan persoalkan mengenai mengenai kapak ini. Bagaimana jadinya kalau hartaku begitu banyak, entah berapa lamanya dan bagaimana aku bakal menjawabnya"

-----------
Kisah diatas mungkin sesuatu yang direka jalan ceritanya tapi iktibar dan pengajaran darinya adalah teramat besar dan berdasarkan sebuah kenyataan berkenaan perhisaban dan perhitungan harta.

Dari Ibnu Mas’ud ra dari Nabi Muhammad SAW bahwa beliau bersabda, "Tidak akan bergerak tapak kaki anak Adam pada hari kiamat, hingga ia ditanya tentang 5 perkara yaitu umurnya untuk apa dihabiskannya, masa mudanya, kemana dipergunakannya, hartanya darimana ia memperolehnya & kemana dibelanjakannya & ilmunya sejauh mana diamalkan?" (HR. Tirmidzi)

C&P

SILA SHARE DAN SEBARKAN

11 Kunci untuk dapat hati senang dan jiwa tenang

*KUNCI UNTUK DAPAT HATI SENANG & JIWA TENANG*

1. *TIDAK MEMBENCI*
Jangan benci seseorang walaupun dia buat salah padamu.

2. *TIDAK MERUNGUT*
Jangan berkeluh kesah sebaliknya banyakkan doa.

3. *BERSEDERHANA*
Hidup sederhana walaupun kamu ada kedudukan tinggi dan berharta.

4. *BERSANGKA BAIK*
Sentiasa fikir positif walaupun sentiasa di timpa ujian.

5. *SELALU  SENYUM*
Senyumlah walaupun hati terluka.

6. *SELALU  MEMBERI*
Banyakkan beri sedekah walaupun kita terhalang melakukannya..

7. *DOA TANPA PENGETAHUAN MEREKA*
Jangan putus-putus mendoakan kebaikan untuk saudaramu tanpa pengetahuannya...

8. *TIDAK BERDENGKI & IRI HATI*
Jangan berdengki dengan kejayaan teman-teman anda, berdoalah semoga anda jua berjaya sepertinya...jika anda dengki dengan mengaibkan dia..ingtlah  segala
amal baik anda pasti hangus..Kerana Allah tak terima amal Kebajikan orang yang Berhasad dengki..

9. *MUDAH MEMAAFKAN*
Jangan merasa liat dan susah dalam memaafkan kesalahan orang lain kerana terdapat kemuliaan dan ketenangan didalam memaafkan

10. *HINDARI PERMUSUHAN*
Jangan menganggap orang yang tidak sependapat sebagai lawan namun dia adalah kawan anda.

11. *SOLAT DAN BACA QURAN*
Jangan pernah putus  untuk baca quran dan solat.di situ letaknya ketenangan ...

Saturday, 4 March 2017

Nabi Muhammad idola ummat

💠 *بسم الله الرحمن الرحيم*💠

```Bila aku tak suka pada rasa makananku
aku teringat pada baginda
Muhammad ﷺ
yang pernah meletakkan batu pada keliling perutnya untuk menahan lapar```

💠💠💠💠💠💠

```Bila aku merasa pakaian ku cuma sedikit
aku teringat pada baginda
Muhammad ﷺ
yang hanya punya dua helai baju seumur hidupnya```

💠💠💠💠💠💠

```Bila aku merasa tidak selesa akan tempat pembaringan ku
aku teringat pada baginda
Muhammad ﷺ
yang tidur hanya beralas pelepah kurma dan kain kasar dalam hidupnya```

💠💠💠💠💠💠

```Apabila aku menjadi begitu kedekut untuk memberi dan berkongsi dengan orang lain ..
aku teringat pada baginda
Muhammad ﷺ
yang pernah memberi segala-galanya sehingga dia hampir tiada apa-apa untuk dirinya```

💠💠💠💠💠💠

```Bila aku fikir betapa miskinnya hidupku, aku teringat pada baginda
Muhammad ﷺ
yang begitu cinta pada orang miskin dan ingin bersama si miskin di syurga, ia menaikkan semangatku```

💠💠💠💠💠💠

```Bila aku kecewa pada mereka yg banyak menyakiti aku, aku teringat pada baginda
Muhammad ﷺ
yang sentiasa memaafkan sesiapa shj yg berbuat jahat padanya```

💠💠💠💠💠💠

```Bila aku berfikir tentang mereka yg membenci aku, aku teringat pada baginda
Muhammad ﷺ
yang sentiasa berdoa untuk orang-orang yang telah menghina nya

💠💠💠💠💠💠

```Bila orang lain tidak berterima kasih pada tiap kebaikan yang aku lakukan pada mereka, aku teringat pada baginda
Muhammad ﷺ
yang mengingatkan aku bahawa ganjaran yg hebat hanya dari Allah SWT

💠💠💠💠💠

```Bila tiada siapa menyayangi aku, aku teringat pada baginda
Muhammad ﷺ
yang mencintaiku semenjak beribu tahun dulu``

💠💠💠💠💠💠

```Apabila aku berfikir betapa sengsaranya hidup aku..
aku teringat pada Baginda
Muhammad ﷺ
yang menempuh segala kepayahan hidup demi nikmat Iman dan Islam pada ummatnya yg dicintai & itu bagai cas positif yang menguatkan aku !```

💠💠💠💠💠💠

*Assalamualaika ya Rasulullah*
*Assalamualaika ya habiballah*

ﷺ💠💠💠💠💠


*Selawat dan salam ke atas baginda junjungan besar , contoh terbaik sepanjang zaman . Terima Kasih Ya Rasulullah untuk nikmat iman dan islam . Syafaatkan daku di akhirat nanti*

*Kerinduan padamu takkan pernah padam selamanya pada mu Ya Habiballah*
 *Muhammad s.a.w*
*اللهم صل على محمد وآل محمد*

💠💠💠💠💠💠

Thursday, 2 March 2017

Andai ini takdirku

Andai ini takdirku..
---------------------

Ini cerita pasal rakan baik saya. Wife dia kena barah payu dara....dia dah mula cari spare tyre, dapat plak student IPTA..muda lagi. wife dia kena buang sebelah payu dara...kawan saya ni dah geli untuk bersama dengan wifenya. Bulan 12 tahun lepas, kawan saya kahwin dengan 2nd wife dia yang baru berumur 21 tahun....

Masa cuti Thaipusam hari tu, kawan saya bawa wife no.2 tinggal dengan wife no.1. Dan yang paling kejam...wife no.1 kena keluar dari bilik master bed room..untuk beri laluan kepada wife no.2...kejam. Memang kejam !!

Saya sampai sekarang tak boleh terima perbuatan kawan baik saya tu yang halau wife no.1 keluar bilik. Walaupun tindakan dia kahwin tu..saya tak kisah sangat...tapi jauh di sudut hati saya...memang terasa kejam...sebab wife dia masih sakit dan tak terfikir ke dia pengorbanan wife no.1 jaga dia dulu dan 4 orang anaknya.

Masa Thaipusam tu, saya sempat lah cakap dengan dia kat luar rumah, coz kawan saya tu jiran sebelah rumah - we all sama-sama beli rumah masa bujang. Saya cakap sampai hati dia buat macamtu kat wife no.1, dia marah saya balik, hal rumahtangga dia, saya jangan campur..dah kena camtu....saya malas lah nak bertekak...

Saya ada jugak suruh dia asingkan dua dua isteri...tapi dia tak nak...dia kata payah dia nak berulang alik. lantaklah... ..biar Tuhan je balas di atas perbuatan kejamnya ke atas wife no.1.

Kawan saya tu sebaya dengan saya. Umur 35 tahun. Wife no.1 kawan saya tu umur 39 tahun. Tua dari kami. Masa kawan saya belajar dulu...memula dia dengan wife no.1 sebagai kakak dan adik angkat....wife dia dah kerja sebagai operator kilang...so wife no.1 tu banyak support study kawan saya tu...lepas tu, dah jodoh, dia orang kahwin..

Mungkin sebab perbezaan umur yang perempuan lebih tua, menyebabkan kawan saya berubah arah.. tak tahu lah saya nak cakap... tapi yang buat saya bengang...ade ke...kawan saya tu....selalu pujuk saya sampai lah sekarang supaya jadi macam dia...cari no.2... tak sampai hati saya nak duakan isteri tersayang saya tu.

Saya memula tak tahu jugak yang kawan saya tu , bawa wife no.2 dia tinggal bersama wife no. 1. Tapi, bila saya dengar kecoh dari rumah sebelah...saya jengoklah... saya nampak kawan saya tengah campak baju-baju wife no.1 dari balconi....wife saya sampai nangis bila tengok peristiwa tu...

Kat bawah...saya tengok...anak-anak dia yang 4 orang tu dengan maid...menangis pungut baju mak dia...kawan saya menjerit-jerit dari atas balconi..cakap. .. "kau orang cakap dengan mama kau...kalau nak papa jaga sampai mampus...jangan lawan cakap papa..."

Tak boleh saya bayangkan macam mana perasaan anak-anak dia bila dengar papa dia cakap camtu. Anak-anak no.1 & 2 perempuan, 3 & 4 lelaki. Saya rasa, tujuan utama dia halau wife no.1 dan bagi laluan kat wife no. 2 ialah sebab ada jacuzzi dalam bilik utama tu...so...seronoklah dia berendam & mandi sama-sama dengan wife no.2 dalam jacuzzi tu. saya ingat lagi..saya dengan kawan saya tu...sama-sama pergi pilih jacuzzi dan pasang kat bilik masing-masing dulu...

-----------------------------------------------------------------------
Maaf. Lama saya tak sambung cerita pasal kawan saya nie. Ini kerana saya sibuk menguruskan urusan pengebumian, dan kenduri arwah wife no.1 kawan saya tu.

Arwah baru sahaja meninggal dunia pada hari sabtu 250103...sedangkan suaminya - rakan baik saya tiada di Malaysia kerana honeymoon dengan wife no.2 di France . Rakan saya sudah berlepas pada malam 240103 lagi.

Apabila saya balik ke rumah setelah menghantar rakan baik saya ke airport Changi, maid arwah call mengatakan yang arwah mengalami sesak nafas...saya kelam kabut ke rumah sebelah..untuk bawa arwah ke hospital...sebelum arwah pergi ke hospital.. .dengan kepayahan, arwah mencium dua anak kembarnya (no.3,4) yang berusia 3 tahun yang sedang tidur. Arwah juga berpesan kepada 2 anak perempuan ( no 1 dan 2) yang berusia 6 dan 5 tahun supaya menjaga adik-adiknya. Mungkin arwah dah tahu yang dia akan pergi..

Hanya saya dan maid arwah sahaja yg menghantar arwah ke hospital. wife saya menunggu di rumah rakan saya. Beberapa kali masa dalam perjalanan, arwah berpesan pada saya supaya tolong tengok-tengokkan anaknya...

Saya masa tu, hanya meninggalkan pesanan sms kat rakan saya yang isteri dia sakit kerana rakan saya masih dalam penerbangan. saya juga sempat menelefon abang arwah yang berada di Kluang supaya datang segera. Arwah hanya mempunyai dua beradik sahaja, mak & ayahnya sudah tiada.

Semasa di hospital, arwah sempat berpesan dengan doktor, jangan lakukan rawatan yang teruk-teruk kerana dia dah nak pergi...memang sedih masa tu. dah puas saya menangis 2 3 hari ni.

Masa abang arwah sampai dari Kluang ke hospital...arwah masih dalam bilik rawatan....abang arwah terlampau geram bila tahu adik iparnya pergi melancong. masa tu arwah dah koma dan tak lama lepas tu, arwah pergi buat selamanya. dan abang arwah yang membuat keputusan agar jenazah arwah segera dikebumikan tanpa menunggu kepulangan suaminya.

Saya dengan abang arwah yang sibuk menguruskan urusan untuk mengeluarkan jenazah. Banyak perkara yang saya pelajari, seperti mendapatkan pengesahan kematian oleh doktor, lepas tu kena buat laporan kematian di balai polis, dan balai polis mengeluarkan sijil kematian dan permit pengebumian , kemudian dengan sijil kematian dan permit pengebumian, kami terpaksa ke hospital untuk
mengeluarkan jenazah dan juga urusan-urusan lain.

Alhamdulilah.. untuk urusan pengembumian jenazah,jawatankuasa masjid telah banyak membantu saya. semua urusan pengebumian seperti pembelian peralatan, mengali dsbnya diuruskan oleh jawatankuasa masjid. malam tu, saya dan abang arwah tidak tidur.

Dalam pukul 10 lebih, 250103, pagi, barulah jenazah arwah dapat dibawa ke rumahnya dan selepas zuhur, jenazah arwah selamat dikebumikan.

Suami arwah hanya menelefon semasa jenazah arwah dibawa pulang ke rumah dan saya memberikan jaminan bahawa semua urusan akan saya selesaikan dan supaya rakan saya tu meneruskan percutian. dalam kepala saya masa tu tak ada fikir untuk marahkan rakan saya tu, hanya yang terlintas untuk selesaikan urusan pengebumian sahaja.

Masa jenazah di rumah, anak-anak arwah yang no.1 dan 2 dah tahu ibunya sudah tiada, tapi yang kembar tu..sibuk bertanya ‘’kenapa mama tidur kena tutup.. ??’’ ‘’kenapa mama tidur kena tutup.. ??’’ sedih. sedih sangat saya ketika itu. saya hanya berupaya memeluk dua kembar tu supaya senyap...tapi air mata saya menitis juga. saya kenal arwah masa saya form 4 di MRSM. masa tu, saya dan rakan saya sama-sama belajar di sana. masa form 4 lah, rakan saya menjadi yatim piatu kerana bapanya meninggal dan arwahlah yang selalu menjadi perangsang kepada rakan saya tu. Lepas SPM, we all dapat tawaran ke USA . setiap bulan rakan saya tu mendapat kiriman wang dari arwah kak zai tidak kurang dari $100 USD.

Masa pengebumian, saya antara yang menyambut jenazah dari dalam lubang kubur untuk diturunkan ke liang lahad. saya memegang bahagian kepala jenazah, dan saya merasakan bahawa arwah sedang merenung saya, sedih masa tu.

Masa urusan pengebumian tu, anak-anak arwah yang kembar hanya memandang sahaja. Tetapi, bila tanah ditimbus menutupi jasad mamanya, barulah yang kembar itu menangis, tapi dipujuk oleh wife saya.

Suami arwah akan kembali pada hari rabu 290103. dan sehingga hari ni, setiap malam ke empat-empat anak arwah tidur bersama-sama saya...mereka rindukan arwah mama mereka, dan juga papa mereka. Boleh dikatakan, budak-budak tu selalu je mengigau bila tidur. Mereka akan memanggil ‘’mama...mama...mama...’’ dan saya terpaksa memujuk dengan mengatakan.. ..shhh.. senyap.. senyap sayang...papa ada..papa ada sini..dan saya berharap agar Allah..berikan hidayah kat rakan saya tu...supaya dia sedar akan kekejaman dia dan AL-FATIHAH lah kiriman kita semua yang masih bernafas di bumi ini untuk arwah mamanya...

P/S : Kisah benar untuk dijadikan renungan terutama bagi lelaki yang bergelar suami. Setiap yang Allah s.w.t kurniakan kepada kita, tak kiralah sempurna atau tidak pada pandangan mata, ia adalah anugerah, amanah yang tak terhingga nilainya. Isteri dan anak untuk disayang sampai bila-bila, bukan untuk dibuang bila dah "tak berguna"..

SHARE UTK SALING INGAT MENGINGATI

Renungan untuk orang PENCEN


Assalamualaikum sahabat2..
Eloklah sama2 kita ingat mengingati dan nasihat menasihati..

Ramai antara kita yang dah lama   pencen, baru pencen dan juga yg akan berpencen..

Boleh renung2 kan plan dibawah ni sebelum kita yang pencen atau yg akan berpencen tidak menderita hidup kita sebab tidak merancang!

Kalau derita sekadar didunia ini tidaklah mengapa tetapi yang kita semua takuti adalah derita dunia dan akhirat.

Justeru, dengan pengalaman kawan kawan senior saya dan juga nasihat dari para Tuk Tuk Guru, saya panjangkan planning saya ini untuk sahabat2 semua.

Diusia pencen ini tak usah lah sibuk nak bela kucing, atau cari Pokemon dan ralit main  facebook atau apa saja yang tak faedah.

Badan dah nak mati tu elok lah buat plan ibadah agar mati dalam akidah/ibadah yang betul.

Kalau di KL dan Selangor ni banyak majlis ilmu. Oleh itu mengajilah. Refresh balik ilmu yang telah kita tinggalkan sejak sekolah dulu.

Cadangan saya ;

1. Mantapkan ilmu aqidah/ Tauhid. Ini untuk memastikan aqidah kita benar dan betul sebab kalau aqidah kita salah/syirik/kufur tanpa sedar pun kita akan termasuk golongan neraka. Akidah lah kunci syurga.

Selain itu mantapkan ilmu feqah dan tasauf.

Jangan asyik nak belajar tajwid dan taranum saja sedangkan kita dah fasih baca quran. Lain lah kalau tak pandai baca quran, wajiblah kita belajar.

Bagi yang dah mahir baca, ingatlah tak der siapa nak dengar suara tua kita yang merdu tu. Yang penting banyak tadabbur quran dan bukan hanya baca saja tanpa faham isi alquran.

2. Banyakkan taubat. Taubat tak kira tempat. Dimana pun boleh taubat. Bukan dimekah saja. Kita ni banyak dosa. Oleh jangan abaikan taubat walau sehari.

3. Perbaiki ilmu solat agar betul. Jangan pulak masa terluang yang banyak tu kita asyik nak tengok drama bersiri dan drama cinta, Sayangku kapten mukhris atau hindustan dan yang lain lain pulak. Ingat, kita semua dah kerepot. Tak ada siapa nak main cinta dah!

4. Dapat duit pencen tu, jangan sibuk nak shopping bergaya macam orang kaya kaya. Itulah penyambung nyawa kita 10 ke 15 tahun lagi. Dan jangan pulak asyik belikan cucu cucu baju pulak. Sesekali tak apalah! Yang penting, guna duit tu untuk settle  fidyah puasa dan qodha puasa kita. Itu semua hutang kita pada Allah. Dan jangan lupa pulak hutang pada manusia yang belum kita bayar. Jangan nak lupakan pulak.

5. Kalau belum ke Mekah dan ada duit gratuiti tu, pergilah ke Mekah dan jangan sibuk nak renovate rumah. Duduk lah rumah yang ada tu seada nya. Kalau nak repair pun repair bumbung saja sebab takut kita kena hujan. Tentukan mengambil bahagian dalam ibadah Korban setiap tahun walaupun satu bahagian.

6. Banyakkan sedekah jariah dan juga wakaf. Bukan sedekah pada orang buta yang ada sindikit tu tapi jariah tu maksudnya sedekah pada orang nak buat masjid ke, pondok ngaji ke dan sebagainya. Sedekah jariah itu nanti akan mengalir pahala nya bila kita dah dikambus tanah nanti.

7. Pagi dan petang jangan lupa buat senaman dan juga jangan lupa check up hospital selalu. Supaya kita tak sakit dan menyusahkan anak anak nak jaga kita waktu tua. Mereka pun bergelut dengan kehidupan mereka sendiri. Kesian dekat anak anak. Dan kalau tak sakit, mudah nak buat ibadat kita.

8. Jangan banyak tidur sebab kita pun tak lama lagi nak tidur lama.

9. Jangan jadi kuli anak waktu tua. Waktu inilah anak anak durhaka ini suka landingkan anak anak mereka pada kita untuk kesenangan mereka melaram pergi kenduri kawin dan shopping. Lainlah kalau sesak sesekali kerana kerja dan hal2 penting sebagainya. Tapi bukan selalu. Ingat tu!

10. Jangan sesekali terlibat dengan bisnes dah! Cukup lah pencen dan simpanan yang ada tu untuk makan kita yang dah tak berapa selera ni, sebab hidup kita pun tak lama. Andai kalau bangkrap, jawabnya jadi cleaner atau pak guard lah sampai mati.

11. Berhati hati bagi anak pinjam duit kita untuk perkara yang tidak penting bagi mereka. Kalau penting sangat tu boleh lah beri tapi pastikan mereka bayar balik. Itu duit hari tua kita. Jangan sampai kita mengemis sebab kerakusan anak anak. Sayang anak biar bertempat. Jangan sekali kita diperbodohkan.

Mereka sepatutnya perlu bijak uruskan keewangan seperti mana kita dulu yang sanggup ikat perut nak besarkan mereka. Terkadang anak dan menantu kita ni mereka hidup ikut nafsu. Pantang ada duit sikit, shoppinglah mereka tanpa pikir masa depan anak anak mereka. Baju penuh almari. Mekap yang mahal mahal. Kalau boleh perhatikan mereka dan nasihatkan mereka.

12. Berziarahlah kawan kawan dan sedara mara kita, sebab usia kita pun tak panjang. Apa lagi mungkin kita pun banyak dosa dengan mereka waktu muda dulu. Mengumpat, gosip, pinjam duit tak bayar. Waktu ini lah masanya kita tebus segala dosa kita agar kita selesaikan semua urusan dengan manusia bila mati nanti.

13. Akhirnya, bersabarlah hidup dihari tua. Ujian macam kelkatu. Banyak ingat Allah dan baca quran. Agar kita selalu tenang hingga lah bertemu Allah.

Rasa2 macam plan ini boleh di menafaatkan... boleh teruskan. Tapi kalau  rasa macam tak mengikut citarasa sahabat2.. Abaikanlahh..

Saya pun ambil Plan ini drp Hamba Allah yg bukan bergelar PAKAR MOTIVASI. Waullahualam. 🙂

Pesta Buku Selangor 2017


Pesta Buku Selangor menjelang lagi..mari-mari pesta buku kembali lagi. 30Mac 2017--9 April 2017 bertempat di SACC . Marilah peminat-peminat Ilmu sekalian ke pesta berkenaan. Jumpa anda di sanaaaaa.

#kembarailmu
#kembaraHayati

Monday, 27 February 2017

Sekeping Hati sebelum waktu kematian

Sekadar hiasan ilustrasi. Gambar ibu mithali dihati anak
Sekeping HATI

Apabila meningkat usia, hati makin sensitif, mudah terasa dan merajuk. Bukan orang cinta cinta saja suka merajuk, orang tua memasuki usia emas juga mudah terasa hati walaupun sebelumnya adalah seorang yang berjiwa kental dan tidak ambil peduli.

Tambahan dengan anak anak. Bukannya bila suruh anak buat sesuatu atau bila kita meminta sesuatu, apabila anak buat tak tahu dan tidak ambil peduli, kita rasa relax aja. Sungguh, ibu atau bapa pasti terasa hati dan berdukacita. Sedih bertingkat tingkat. Kadang tu apabila anak bersuara agak kuat, pun dah bergegar hati, takut anak jadi derhaka sebab anak terlupa sempadan neraka syurga.

Dah tua tua lagi mudah nak kecik hati dengan perangai anak anak. Minta tolong anak picit kaki, anak kata penat. Suruh anak  buat sesuatu, bertangguh tangguh. Ajak buat kebajikan, ada alasan. Terasa hati dan kecik hati dah macam bersarang dalam jiwa.

Tapi hati seorang ibu, kerana takut anak ke neraka, takut anak jadi derhaka, dia rela mendiamkan diri dan menangis sambil dalam hatinya istighfar. Melawan bisikan syaitan yang gembira apabila anak jadi derhaka. Berkata 'uhh' pun sudah dianggap derhaka apatah lagi jika anak melawan, membantah atau tidak ambil peduli permintaan emak bapanya.

*Seorang ibu tidak rela anaknya disakiti sejak lahir, sedangkan nyamok gigit pun dia sanggup berperang mengejar nyamok, apatah lagi membiarkan langkah kaki anaknya menuju ke neraka. Sia sia mengandung, melahir, menyusu, mengasuh, mendidik dengan agama dengan susah payah kemudian membiarkan anak ke neraka atas sebab anak tidak reti menjaga hatinya. Tidak sama sekali.*

Sepenuh jiwa raga saya abaikan bisikan syaitan dari mendoakan sesuatu yang buruk kepada anak. Istighfar, zikir atau doa supaya Allah ampunkan dosa dosa kita dan anak kita. Tak sanggup anak menjadi derhaka kerana kita merasa kecik hati. Kasihan anak. Kita kena usaha ubat hati kita supaya tidak terus berasa kecik hati dengan anak anak. Anak anak tu pun sebenarnya sedang diuji oleh tuhannya agar menjaga iman dan akhlak.

Oleh itu wahai ibu ibu diluar sana, jangan sekali kamu berasa kecik hati dengan anak kamu. Mudahkan urusan agar kamu tidak mudah merajuk dengannya. Jika syaitan mengajak bersongkokol dengannya, segera menjauhkan diri. Istighfar jangan berhenti. Zikir, tasbih, takbir terus dialunkan sampai bergema di dalam tempurung kepala. Doakan yang baik baik untuk anak itu. Selagi masih ada rasa merajuk, teruskan berzikir dan beristighfar.

Sayang anak bukan sahaja semasa di dunia tetapi nak kumpul bersama sama dengan anak di mahsyar nanti sambil berjalan menuju ke syurga.  Terus terusan berdoa agar Allah beri petunjuk dan jalan keluar sebarang masalah yang sedang dihadapi.

Sebab tu hati ibu, apabila selepas anaknya membantah suruhannya, dia masih boleh sembang dengan anak, boleh  gurau gurau dengan anak. Ketepi segala bisikan syaitan. Sebab mahu anaknya ke syurga. Tak mahu anaknya tergolong dalam golongan orang derhaka. Seorang ibu sanggup nangis di dunia dari dia nangis diakhirat nanti apabila cari anak tak jumpa jumpa.

Seorang ibu yang pengasih setiap malam doa, meredhakan anak anak, mengampun dosa anak anak, walau anak takde minta ampun kepadanya.  Doa doa kan yang baik baik untuk anaknya. Supaya apabila mati, dosa anak anak dengan telah terhapus. Seorang ibu tidak akan dendam dengan anaknya, kerana itu kerja sia sia.

Jadi wahai suri suri, jaga iman  jaga lah hati jangan sampai kita terdetik doa yang bukan bukan kepada anak kita. Rugi sangat, kesal sangat jika anak kita tak menjadi soleh atas kerana kita selalu nak kecik hati dan merajuk. Kecik hati yang bukan-bukan. Lafaz yang bukan-bukan kat anak. Maki yang bukan-bukan kat anak. Aduh ,tak sayang dan kesian kat anak-anak ke?

Utamakan anak kita kerana kita menunggu doanya di alam barzakh nanti. Doa anak orang belum  ada jaminan sampai ke kita ye, ibu-ibu.

Semua boleh jadi ibu solehah, semua boleh share status ini.

Tips bila hati rasa sebak dengan anak, bawa baring pejam mata menangis tapi dalam hati jangan berhenti istighfar, minta ampun dengan Allah. Kadang dosa anak tu berpunca dari kita. Mungkin dosa kita dulu-dulu pada mak kita atau dosa pada suami kita. Allah tu kan Maha Mengetahui. Jangan layan bicara hati yang sedih dan duka. Kadang benda remeh pon nak besar-besarkan. Ya Allah.ibu-ibu.

Kadang anak ni diam dan buat hal sendiri sebab apa?ada kita tanya sebab apa?jangan cepat membuat andaian ibu-ibu. Kadang anak pon kecik hati dengan ibu ayah. Kadang diorang pon terasa bila kena marah tak tentu pasal. Kadang diorang terasa terpinggir sebab membela anak-anak lain.sebagai ibu ayah,kita kena prihatin hati anak juga. Anak-anak yang membesar dengan kasih sayang lain coraknya. Anak-anak yang terdidik dengan marah-marah dan ego mak ayah ni, anak-anak seringkali lari dari dari rumah. Cari kedamaian tempat lain. Tak nak banyak cakap.
Jadi, ibu ayah, bawa-bawa la bersabar. Jadi mak ayah yang boleh jadi role model keluarga sunnah kita.Kan cantik begitu.

#akujugaadamak
#hari2telefonmaksebabrindudarijauh
#mudah2anmakakutakputusdoauntukkujadianakmenantusoleh
#CATATANMENJELANGKEMATIAN

7 sebab kenapa wanita utara jadi pilihan lelaki

Dari kajian yang telah dijalankan oleh Agensi Cari Jodoh, mereka membuat kesimpulan bahawa wanita berasal dari negeri Utara menjadi kesukaan kaum lelaki untuk dijadikan pasangan hidup.
Ini 7 sebab hasil dari kajian kenapa wanita yang berasal dari Utara menjadi pilihan kaum lelaki untuk dijadikan teman hidup.
1. Pandai Memasak
Orang kata kalau nak pikat hati suami, kena pikat perut dia dulu. Air tangan isteri tu memang ada berkatnya. Tetapi memang tak dinafikan, makanan utaghaaa memang sedap-sedapkan. Mee Rebus ,ikan rebus yang simple tu pun memang dah terbaik!
2. Sifat Peramah
Orang utaghaa ni kebanyakannya memang peramah dan cepat mesra. Orang utaghaa panggil “Hemoi”. Wanita berasal dari Utara ni memang ringan mulut, asyik nak bercakap je tapi budi bahasa dan hati sangat baik dan top.
3. Wang Hantaran Murah
Kalau di Utara, keluarga wanita di sana tidak mementingkan hantaran tetapi yang paling mustahak ialah mas kahwin. Contoh kalau letak RM5000, mungkin RM3000 tu untuk mas kahwin.tapi tengok juga kawasan dan keluarga, kadang tak ambik hantaran pon, cuma bawa mas kawin RM150 sudah. Ini yang lelaki suka.
4. Mudah Mesra
Orang Utara ni nampak je muka sombong tapi sebenarnya diaorang baik hati. Bila start je buka mulut, memang riuhlah cerita dia. Jadi, jangan tengok muka je, selami hati yang penting untuk perjalanan rumah tangga bahagia.
5. Rupa Paras Yang Istimewa Hasil Perkahwinan Campur
Kebanyakan wanita Utara ni mempunyai darah kacukan seperti siam, benggali dan mamak. Jadi tidak hairanlah rupa paras mereka lebih unik.
6. Tempat menarik dan tenang
Tidak dinafikan, utara memang banyak tempat yang menarik dan mendamaikan. Kalau orang dari KL, bila balik Kedah memang hilang segala stress kerja di bandar.
7. Bab Agama
Orang utara menekankan aspek agama. Pagi-pagi dah kena bangun awai supaya murah rezeki. Dapat solat Subuh awai. Pu bendang awai. Baca Al Quran kena betul dan kena khatam awai. Bab aktiviti sosial, keluar malam ni memang dikawal. Ini la sebab orang utara depa kata mahai ,mahai tang bab jaga Agama.

Apa pun hasil  kajian ini mungkin tidak tepat sepenuhnya kerana keperibadian seseorang itu bukan terletak pada penampilan dan karakternya, tetapi dari didikan agama yang baik.

Saturday, 25 February 2017

Nasi Lemak Satria-sedekah Jumaat

Wajah-wajah syurga anak tahfiz dan yatim

Assalamualaikum. 
Minggu ini sahaja saya berjumpa dengan berbagai kerenah manusia. Saya mencari insan yang menyenangi diri kita. Jauhkan insan2 yang jauh dari Nya, yang suka marah-marah panas baran. Ya Allah, selamatkan hati ini dan lembutkanlah hati ini untuk mu Ya Allah. Bimbinglah hati ini istiqamah dalam Nur cahaya Hidayahmu. Bukan mudah kita berhadapan dengan pancaroba di akhir2 zaman ini. 
Pon begitu, saya berkenalan dengan seorang anak muda ini. Visi dan misi nya cukup kuat. Cukup tabah menghadapi kehidupannya. Melalui suatu program 6-7 tahun yang lalu, saya mengenalinya hingga sekarang. Terkini, saya ikuti perkembangan dia di fb miliknya. JOM MENGENALINYA YANG SINGLE N AVAIBLE.

Kini,beliau membuat program bersama-sama untuk amal jariah di rumah2 anak2 yatim dan masjid2 yang terpilih. Antara isi hatinya;

Saya berbesar hati, untuk mencari sponser 
kepada anak-anak tahfiz dan masjid ,sekiranya Tuan-Puan yang berhajat untuk bersama-sama saya menyumbang kepada pihak yang berkenaan, bolehlah berbuat demikian dengan hanya sedikit pendapatan/wang anda kepada melalui sedekah sarapan/makanann
Seperti Nasi Lemak (Rm1.00), Bihun (RM2.00) dan kuih (Rm2.00).

Sumbangan tersebut bolehlah dimasukkan/transfer ke Akaun AGROBANK atas nama Waniaina Enterprise 
1-00-5521-00002901-4

 "Tidak akan jatuh miskin seseorang itu jika bersedekah"
Sebarang pertanyaan boleh hubungi 
0129707083 Wanie 


Dibawah ini antara tempat projek yang telah dilaksanakan. Semoga kita sama2 mendapat barakah dari Nya.

 


 


Penyerahan nasi lemak kepada pihak berkenaan
Tengok senyuman diorang, terubat kerinduan pada adik2
Ini le rupanya nasi lemak yang dah terbungkus tu
 


Friday, 24 February 2017

Kuih Kapit Mabeles


Salam jumaat
Alhamdulillah syukur..tahniah
 #ratukapit#kapitmoden
#kunyahkunyahstation

Saya berbangga ada anak muda dah berjaya ke tahap ini. Next, dengar cerita nak masuk pasaran China  pula.wowww. memang mabeles
Congrats Aina Shasha...
Dah selesai di live rtm tv1 8.30pagi tadi

Diorang dah open agenwhatassp cepat 013 3268440

#ratukapit


Thursday, 23 February 2017

Cendol buah D'Sufi ABC




Tetiba tengok gambaq di group whasapp big family ini..nyummmm sedapnyer.
Ini la perniagaan anak muda, Sufi owner nya. Dia juga merupakan sepupu penulis. Sangat bangga apabila ada juga legasi tokwan dalam berniaga ni.

                                   Minggu ni dah masuk pulak fb, semoga bisness sepupu ku ni beroleh kejayaan. P la try, kot2 nu pulak.
                                      Jalan-jalan cari makan Kedah

CENDOL BUAH KAT D'SUFI ABC

LOKASI:
MEDAN SELERA
PEKAN RABU@UKIR MALL
ALOQSTAQ
QODAH

Si Bahlul dan Guru Sufi

SI BAHLUL DAN GURU SUFI

Pada zaman pemerintahan Kerajaan Bani Abbasiyah terdapat seorang ulama' sufi bernama Sheikh Junaid Al- Baghdadi yg tersohor dgn ketinggian ilmunya. Selain menjadi pelopor kpd ilmu tasawuf Islam, beliau juga dikenali sebagai seorang pedagang yg berjaya di jazirah Arab.

Suatu ketika, Sheikh Junaid telah berangkat ke kota Baghdad bersama dgn para pengikutnya atas urusan perniagaan. Sebaik urusannya selesai, Sheikh Junaid telah bertanya tentang seorang lelaki dan berniat utk menemui lelaki tersebut.

"Kenalkah kamu lelaki bernama Bahlul di kota Baghdad ini?" tanya ulama' tersebut kpd anak muridnya. Mereka menjawab, “Ya, dia seorang yg gila. Apakah yg tuan perlukan drpnya?"

"Cari lelaki itu kerana ada sesuatu yg aku perlukan drpnya." kata Sheikh Junaid.

Tanpa banyak bicara, murid-murid Sheikh Junaid segera mencari lelaki bernama Bahlul itu di segenap kota Baghdad dan akhirnya menemui beliau di dlm sebuah pondok usang di gurun yg agak terpencil.

Keadaan Bahlul dilihat tidak terurus. Pakaiannya compang camping dan rambutnya kusut masai. Memang sah, itulah lelaki yg dicari oleh guru mereka. Murid-murid Sheikh Junaid pun bergegas pulang ke kota Baghdad dan membawa guru mereka utk bertemu dgn lelaki tersebut.

Ketika Sheikh Junaid mendekati Bahlul, dia melihat Bahlul sedang gelisah sambil menyandarkan kepalanya ke tembok batu.

Sheikh Junaid memberi salam kpdnya dan beliau menjawab seraya bertanya semula, "Siapakah engkau?"

"Aku Junaid Al-Baghdadi." jawab ulama' sufi itu.

"Apakah engkau Abul Qasim (nama sebenar Sheikh Junaid? Al-Baghdadi) Apakah engkau Sheikh Baghdadi yg sering mengajak manusia ke arah jalan kebaikan dan mencintai akhirat?" tanya Bahlul.

"Ya!" Jawab Sheikh Junaid.

"Apakah engkau tahu cara makan?" tanya Bahlul sekali lagi.

Lalu Sheikh Junaid menjawab, “Aku mengucapkan Bismillah. Aku makan yg ada di hadapan ku, aku menggigitnya sedikit, meletakkan di sisi kanan dlm mulutku dan perlahan mengunyahnya. Aku mengingati Allah sambil makan. Apa pun yg aku makan, aku ucapkan alhamdulillah. Aku cuci tangan sebelum dan sesudah makan."

Bahlul berdiri, menyebakkan pakaiannya dan berkata, "Kau ingin menjadi guru yg dihormati di dunia tetapi kau tidak tahu pun cara makan!"

Sambil berkata demikian, Bahlul berlalu pergi. Salah seorang murid Sheikh Junaid berkata, "Wahai tuan, dia adalah orang gila."

"Ya, dia adalah orang gila yg bijak dan cerdas.Dengarkan kebenaran drpnya", jawab Sheikh Junaid. Dia kemudian mendekati Bahlul sekali lagi.

"Siapakah engkau?" tanya Bahlul.

"Sheikh Baghdadi yg tidak tahu cara makan, " jawab Sheikh Junaid.

"Engkau tidak tahu cara makan tetapi adakah kau tahu cara berbicara?" tanya Bahlul.

"Ya", jawabnya. "Aku berbicara tidak kurang dan tidak lebih dan aku tidak terlampau banyak berbicara. Aku berbicara supaya pendengar mudah memahami. Aku tidak berbicara terlampau banyak supaya orang ramai tidak mudah bosan. Aku mengajak manusia ke jalan Allah dan Rasul," kata Sheikh Junaid."

"Lupakan sahaja tentang makan kerana kau juga tidak tahu tentang bagaimana cara utk berbicara." kata Bahlul. Dia berdiri dan berlalu pergi.

Anak murid Sheikh Junaid berkata, "Wahai tuan, anda lihat sendiri dia adalah seorang yg gila. Apa yg tuan harapkan drp orang gila seperti nya?"

"Ada sesuatu yg aku perlukan drpnya yg kamu tidak tahu", jawab Sheikh Junaid. Dia kemudian bangun dan mendekati Bahlul semula.

"Apakah yg kau mahu lagi drp ku? Kau tidak tahu cara makan dan berbicara, adakah kau tahu cara tidur?" tanya Bahlul sebaik Sheikh Junaid mendekatinya.

"Ya, aku tahu. Selepas solat Isyak, aku mengenakan pakaian tidur, aku berwuduk, berdoa dan.." jawab Sheikh Junaid menerangkan adab-adab tidur sebagaimana lazimnya diajarkan oleh para ulama'.

"Sudah, ternyata kau juga tidak tahu bagaimana cara tidur," kata Bahlul dgn tegas sambil bingkas bangun.

Tetapi kali ini Sheikh Junaid menahannya. "Wahai Bahlul, aku tidak tahu, kerana Allah, maka ajarkanlah aku", pinta Sheikh Junaid kpd Bahlul.

Bahlul menjawab, "Sebelum ini kau mengatakan bahawa kau tahu maka aku menghindari mu. Sekarang setelah kau mengaku engkau tidak tahu, maka aku akan mengajar kamu cara makan, berbicara dan tidur."

"Ketahuilah bahawa kebenaran yg ada disebalik makanan ialah makanan yg halal. Jika engkau memakan makanan yg haram dgn seribu adab sekalipun ianya tidak akan memberi manfaat melainkan menyebabkan hati mu menjadi hitam."

Kebenaran yg ada di sebalik bicara ialah hati harus bersih sebelum berbicara dan percakapan kamu hendaklah menyenangkan Yang Maha Pencipta terlebih dahulu drp yg mendengar. Sekiranya bicara mu hanya utk urusan duniawi yg sia-sia dan tidak menjurus kpd Allah SWT maka ia akan mendatangkan malapetaka. Sebab itu diam adalah lebih baik drp berkata-kata."

"Kebenaran yg ada di sebalik tidur adalah hati mu perlu bebas drp sifat permusuhan dan kebencian sebelum tidur. Hati mu tidak boleh tamak akan kekayaan dunia. Maka ingatlah Allah SWT ketika kamu tidur", kata Bahlul kpd Sheikh Junaid.

Kata-kata itu membuatkan Sheikh Junaid Al-Baghdadi tersenyum. Ya, itulah jawapan yg diperlukan drp lelaki yg dikatakan oleh masyarakat sebagai orang gila itu.

Sheikh Junaid kemudian menghulurkan salam dan mencium tangan Bahlul, lantas berdoa utk kesejahteraannya.

Siapa sebenarnya lelaki yg dikatakan gila bernama Bahlul itu?

Bahlul atau namanya yg sebenar, Wahab bin Amr dilahirkan di Kuffah, Iraq merupakan keluarga Diraja. Beliau adalah sepupu kpd Khalifah Harun Ar-Rasyid. Ketika hayatnya Bahlul dikenali sebagai ilmuan Islam dan pernah menjawat jawatan Hakim kerajaan Bani Abassiyah.

Namun Bahlul telah meninggalkan segala kekayaan dan kemewahan hidupnya utk hidup sederhana. Disebabkan kerana itu, dia diberi julukan Bahlul oleh penduduk setempat.

Bahlul sebenarnya tidak gila, tetapi dia berpewatakan sebegitu bagi menyembunyikan kebijaksanaannya drp diketahui oleh orang lain.

Itulah dia kisah seorang yg arif bernama Bahlul. Pengajaran drp kisah tersebut,

Pertama, Sheikh Junaid Al-Baghdadi sebagai seorang guru yg disegani tidak jemu utk mencari ilmu dan sanggup mencarinya diceruk-ceruk kampung yg terpencil.

Kedua, Sheikh Junaid sebagai seorang yg arif mengetahui bahawa Bahlul bukanlah seorang gila seperti mana dikatakan oleh masyarakat malah adalah seorang yg mempunyai hikmah ilmu dan kerana itu beliau berusaha mencarinya. Jauhari juga yg mengenal manikam.

Ketiga, Sheikh Junaid walaupun seorang guru yg terkenal dan mempunyai ramai murid tidak sombong dan sabar serta merendah diri di hadapan Bahlul dan mendatangi beliau walaupun Bahlul beberapa kali menyebak pakaiannya dan pergi. Benarlah seorang yg berkehendakan ilmu itu mesti mendatangi ilmu dan bukan sebaliknya.

Keempat, seorang yg mencari ilmu mestilah lebih banyak sabar dan mendengar drp berkata-kata dan merasakan diri tidak tahu kerana merendahkan diri di hadapan ilmu.

Kelima, ketrampilan seseorang tidak semestinya mencerminkan ilmu seseorang itu. Walaupun Bahlul tidak berpakaian hebat seperti gaya tuan guru tetapi hikmah kata-katanyanya disanjung tinggi oleh Sheikh Junaid Al-Baghdadi.

Keenam Sheikh Junaid menerangkan bab feqah tentang adab dlm melakukan sesuatu tetapi Bahlul menerangkan bab hati iaitu kunci utama di dlm sesuatu perbuatan ibadat itu. Sesungguhnya jika baik hati itu maka in sha Allah baiklah segalanya. Selain drp mengetahui tentang adab tetapi ia tidak mencukupi kerana hati yg ikhlas dan bersih diperlukan utk mendapat keberkesanan daripada amalan tersebut.

Ketujuh, Sheikh Junaid mencium tangan Bahlul atas dasar penghormatan seorang murid yg telah diberi ilmu yg tidak ternilai. Begitulah cara orang yg beradab pada ilmu di mana peradaban seperti itu sudah berkurangan di zaman ini. Maka ilmu yg dipelajari tidak ada keberkatannya.

Tuesday, 21 February 2017

5 GRED SOLAT KITA

*5 gred solat*🕌🕌🕌💚

😩 *Gred E* 🕌
Bila azan, buat tidak tahu,  tengah memasak terus memasak, tengah berfb terus berfb, sedang tengok TV, terus tengok tv dan seumpamanya

😔 *Gred D* 🕌
Bila azan berkumandang, dia perlahankan tv, perlahankan radio, tetapi tetap meneruskan aktiviti, tidak bersedia untuk solat.

😌 *Gred C* 🕌
Bila azan berkumandang, terus mengambil wuduk dan solat.

😊 *Gred B*
Bila azan, terus berwudhu' dan Menuju ke masjid mahupun surau.🕌

😄 *Gred A*
Bila azan, sudah berada di masjid dlm keadaan berwudhu', dan bersedia untuk solat.🕌

Apakah gred solat Kita❓
Kalau exam kita nak gred A sokmo..

Solat macam mana? Ingatlah.! solat adalah perkara no. 1 yang akan ditanya oleh Allah swt di hari perhitungan nanti bknnya result exam !
Solat terjaga 💯insyaAllah benda lain pun 👍✅✅ Sama2lah kta balance kan hal dunia & hal akhirat...

Jom muhasabah😌⏰⌚
BACALAH KEJAP..
TAK DOSA PUN..
DAPAT PAHALA FREE LAGI :)💚🍀✅


*7 kalimat yg harus di biasakan..*
🍀1. *_Bismillahirrahmannirrahim_*-Setiap hendak melakukan sesuatu.
💚2. *_Alhamdulilah_*-Setiap habis melakukan sesuatu.
🍀3. *_Astargfirullah_*-Jika melakukan sesuatu yang buruk.
💚4. *_InsyaAllah_*-Jika ingin melakukan sesuatu pada masa yg akan datang.
🍀5. *_Laa hawla walaaquwwata illaah billaah_*-Bila tidak dapat melakukan sesuatu yg agak berat/melihat hal yg buruk.
 💚6. *_Innalillahi wainna ilaihi rojiun_*-Jika melihat/menghadapi musibah atau menerima khabar kematian.
🍀7. *_Lailaha illallah_*-Bacalah siang dan malam sebanyak-banyaknya.

*Ada 2 pilihan utk anda :*
👉1. Biarkn sja text ini tanpa bermanfaat untuk orang lain.
👉2. Anda sebarkan kepada semua kenalan anda.

 🍃Rasulullah bersabda, *_"Barangsiapa yang menyampaikan 1 ilmu sja dan ada orang yang mengamalknnya, maka walaupn yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.._*🍃

*_Amiiin ya rabbal alamin_*
Semoga bermanfaat.
Amiinnn.....✅
🕌🍀🕌🍀🕌🍀🕌🍀🕌

Orang tua tak ada otak


Masa aku di Tingkatan 5 dulu, aku pernah herdik emak aku.
Aku cakap dekat dia *"orang tua tak ada otak"*.
Aku marah dia sebab dia basuh jeans aku pakai Clorox.
Habis rosak.
Padahal besok tu dah nak raya.
Aku bengang.
Aku campak jeans tu dekat muka dia.
Lepas peristiwa tu,
aku tak pernah minta maaf dekat dia.
Lastnya, emak ok macam tu je.
Aku tahu, masa yang berlalu telah merawat luka dia.

Dari tahun ke tahun, aku ada life sendiri. Aku berkerjaya. Berkeluarga.
Dan aku ada 2 orang anak.
Tapi malangnya, kedua2 anak aku ni amat sukar untuk aku didik.
Dia orang amat liar.

Start dari aku berumur 17 tahun sehinggalah aku berumur 50 tahun, aku tak pernah rasa tenang dalam hidup aku.
Hinggalah tiba satu masa,
Allah ingatkan aku tentang dosa yang pernah aku buat pada emak aku dulu.
Ya.
Dosa aku herdik dan campak jeans dekat muka dia.

Bila aku teringat pasal tu,
aku terus balik kampung jumpa emak.
Aku duduk depan dia dan aku cakap aku nak minta maaf dekat dia.
Mak cakap, aku tak ada buat salah dekat dia.
Dan aku memang tiap2 tahun pun minta maaf dekat dia.
Jadi dia pelik kenapa tiba2 hari tu aku datang nak minta maaf dekat dia.

Aku cakap,
Emak mungkn sudah tak ingat orang pernah buat salah dekat emak dulu.
Masa orang Tingkatan 5, orang pernah marah emak dan campak seluar orang dekat muka emak.
Orang nak minta maaf pasal tu.
Maaf sangat2.
Masa tu aku sudah mula sebak.
Bila aku ceritakan hal tu,
muka emak berubah.

Tangan aku dia genggam erat dan lepas tu dia sentap kuat.
Mak cakap, dia tak akan lupakan perkara tu.
Bahkan dia sudah nekad,
kalau dia mati,
bila berjumpa Allah,
dia akan pegang tangan aku.
Dia nak cakap : *"ya Allah, tangan inilah yang pernah melukakan hati aku.*
*Sedangkan dulu, aku telah berkorban nyawa untuk melahirkan dia. Ya Allah, hukum la dia"*

Bila emak cakap macam tu,
serta merta aku menangis depan dia.
Aku merayu agar emak maafkan aku.
Tapi emak tetap berkeras tak akan maafkan aku.
Aku sedih dan buntu.
Akhirnya, aku pulang tanpa mendapat keampunan seorang ibu.

Hari demi hari, aku datang jumpa emak. Tapi setiap kali aku datang, jawapan emak tetap sama.
Hinggalah sekali tu,
aku tidur dekat rumah emak.
Lepas solat subuh, aku datang jumpa emak.
Emak masih bersimpuh di atas tikar sejadah dia dan tengah berwirid.
Selesai emak wirid, aku pegang tangan emak.
Aku cium tangan tua itu lama2.
Aku nangis lagi depan dia.
Dan masa tu, aku dapat rasakan tangan emak lembut menyapu kepala aku.
Sepertibmembelai rambut aku ketika aku masih kecil dulu2.

Bersama2 itu,
Emak cakap sesuatu yang aku tak akan lupakan sampai bila2.
Emak cakap *"Rahman, kalau bukan kerana kesungguhan kau datang berjumpa emak dan minta maaf dngan emak*
*Emak memang tak akan maafkan kau sampai bila2.*
*Tapi, hari ini, bersaksilah nak, emak sudah maafkan segala kesalahan kau sejak kau dilahirkan sehinggalah emak akan pergi nanti".*
Aku angkat kepala dan aku peluk jasad emak.
Sedu2 aku nangis di bahu dia.
Sudah seperti anak kecik pun ada.
Aku tak kisah.
Aku nangis semahunya.
Aku sedih dan bersyukur sangat sebab emak sudah maafkan aku.
Emak pun nangis time tu.

Dan lepas Mak maafkan aku.
Aku dapat rasakan satu kelegaan dan ketenangan yang amat sangat.
Rasa bahagia yang tidak pernah aku rasakan sejak 50 tahun aku hidup drkat muka bumi ni.
Habis tu.
Aku balik ke rumah.
Keluar je dari kereta,
kedua2 anak remajaku datang meluru mendapatkan aku.
Mereka cium tangan aku dan peluk tubuh aku.
Saat itu,
Mereka lafazkan kalimah yang aku memang tidak sangka.
Aku akan ada harapan untuk mendengarnya.
Mereka ucapkan : *"Maafkan kami ayah. Kami banyak buat salah pada ayah".*

Serentak dengan itu,
aku dongak ke langit seraya berkata.
Benarlah apa yang Nabi Mu kata Ya Allah.
*Sesiapa yang berbuat baik kepada kedua ibu bapanya. Maka anak2 mereka akan berbuat baik balik kepada mereka.*
Bersama linangan air mata,
aku dakap mereka serta aku lafazkan ucapan kesyukuran yang tidak terhingga.
Terima kasih Allah. Sesungguhnya,
Engkaulah Tuhan sebaik2 Perencana.

Tuan2 dan Puan2,
bila memohon ampun dengan ibu bapa.
Ingatlah kembali kesalahan yang pernah kita lakukan pada mereka.
Kita tidak bileh meminta maaf secara umum je pada mereka.
Tapi kita kena sebut setiap kesalahan khusus yang pernah kita lakukan terhadap mereka.
Sekali mereka terasa,
dan mereka simpan serta tidak memaafkan kita.
Nescaya syurga Allah tak halal buat kita.
Nauzubillahiminzalik - *Karyawan Bisu*

P/S: Jika anda menyukai artikel ini sila kongsikan kepada kawan2 anda. Terima kasih.

Sunday, 19 February 2017

Catatan sekilas perhimpunan RUU355


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

*CATATAN SEKILAS PERHIMPUNAN RUU355*

Alhamdulillah, syukur sangat pada Allah SWT atas dengan keizinanNya perjalanan program perhimpunan ini berjalan dengan baik dan cuaca yg terang.

Seawal pagi lagi ibu kota metropolitan sudah mulai di masuki semut-semut ungu sehingga lambakkan tersebut semakin ketara apabila masuk waktu zuhur. Masjid Utama yg berdekatan solat zuhurnya sudah seperti solat Jumaat.

Jika dilihat dengan sekali pandang, maka kita akan dapati berbagai rupa, yg mungkin mereka bukan dari tempatan ibu kota. Usia yg berbagai peringkat dari yg bercawat kecil sampailah yg memakai kerusi roda. Dari seorang sampailah berkeluarga.

Bila ditanya, kenapa mereka datang? Jawapannya satu iaitu untuk menunjukkan sokongan kepada keperkasaan mahkamah syariah di Malaysia.

Bila ditanya lagi, siapa yg bagi duit perjalanan dan duit belanja, makan jawapannya duit sendiri.

Bila ditanya lagi, tak rasa ke dipermainkan oleh ahli politik. Maka mereka menjawab kalau tidak ahli politik yg menggerak perkara ini, siapa lagi...sudah pasti tidak ada rakyat awam di parlimen.

Bila ditanya lagi, pasti ke pelaksanaan RUU355 ni dapat menyelesaikan masalah masyarakat terutamanya rasuah? Maka mereka jawab dengan spontan, Allah SWT perintah kepada kita laksanakan hukumNya, hasilnya tu kerja Dia. Setidaknya langkah pertama itu mengatur langkah berikutnya.

Bila ditanya lagi, kenapa beria-ia sangat untuk hadir walaupun tahu cuaca panas dan banyak renyahnya yg sangat susah. Maka mereka menjawab dengan senyuman, kami mahukan hukum Allah SWT dilaksanakan dan terlepas kami dari pertanyaan Allah SWT diakhirat nanti.

Dengan pertanyaan tadi, aku terkedu. Sangat jelas dan cukup mantap jawapan mereka melambangkan faham dan kayakinan mereka sangat baik.

*SELAMAT BERHIMPUN*

AbuJihad
PadangMerbuk
18Feb2017