Sunday, 19 February 2017

Catatan sekilas perhimpunan RUU355


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

*CATATAN SEKILAS PERHIMPUNAN RUU355*

Alhamdulillah, syukur sangat pada Allah SWT atas dengan keizinanNya perjalanan program perhimpunan ini berjalan dengan baik dan cuaca yg terang.

Seawal pagi lagi ibu kota metropolitan sudah mulai di masuki semut-semut ungu sehingga lambakkan tersebut semakin ketara apabila masuk waktu zuhur. Masjid Utama yg berdekatan solat zuhurnya sudah seperti solat Jumaat.

Jika dilihat dengan sekali pandang, maka kita akan dapati berbagai rupa, yg mungkin mereka bukan dari tempatan ibu kota. Usia yg berbagai peringkat dari yg bercawat kecil sampailah yg memakai kerusi roda. Dari seorang sampailah berkeluarga.

Bila ditanya, kenapa mereka datang? Jawapannya satu iaitu untuk menunjukkan sokongan kepada keperkasaan mahkamah syariah di Malaysia.

Bila ditanya lagi, siapa yg bagi duit perjalanan dan duit belanja, makan jawapannya duit sendiri.

Bila ditanya lagi, tak rasa ke dipermainkan oleh ahli politik. Maka mereka menjawab kalau tidak ahli politik yg menggerak perkara ini, siapa lagi...sudah pasti tidak ada rakyat awam di parlimen.

Bila ditanya lagi, pasti ke pelaksanaan RUU355 ni dapat menyelesaikan masalah masyarakat terutamanya rasuah? Maka mereka jawab dengan spontan, Allah SWT perintah kepada kita laksanakan hukumNya, hasilnya tu kerja Dia. Setidaknya langkah pertama itu mengatur langkah berikutnya.

Bila ditanya lagi, kenapa beria-ia sangat untuk hadir walaupun tahu cuaca panas dan banyak renyahnya yg sangat susah. Maka mereka menjawab dengan senyuman, kami mahukan hukum Allah SWT dilaksanakan dan terlepas kami dari pertanyaan Allah SWT diakhirat nanti.

Dengan pertanyaan tadi, aku terkedu. Sangat jelas dan cukup mantap jawapan mereka melambangkan faham dan kayakinan mereka sangat baik.

*SELAMAT BERHIMPUN*

AbuJihad
PadangMerbuk
18Feb2017

No comments:

Post a Comment

Advertising/ Feedback/ Promotion/ Opportunities/ Enquiries/Invitaion ?? Contact me at: anyati0907@gmail.com